Home Nieuws Nieuwe shirtsponsor: Geniale deal of uit nood geboren?

Nieuwe shirtsponsor: Geniale deal of uit nood geboren?

62
0

Tot enkele jaren terug kwam PSV vrijwel niet of nooit in het nieuws als het om de hoofdsponsorschap ging. De club staat al jaren bekend om het innovatieve beleid ten op zichte van de concurrentie uit Amsterdam en Rotterdam en daarin was de shirtsponsor nooit een onderwerp van gesprek

Sinds enkele jaren is daar echter verandering in gekomen. Door het opzeggen van het shirtsponsorschap van Philips moet PSV ook op dat vlak innovatief zijn. Dat lijkt de club te lukken nu er een nieuwe deal is aangekondigd.

Na het opzeggen van Energiedirect.nl als shirtsponsor moest PSV op zoek naar een nieuwe deal voor de voorkant van het shirt. Marketing mensen als Chris Woerts en Frank van den Wall Bake kwamen onlangs al met het statement dat het voor PSV niet zo makkelijk zou zijn een landelijke grote deal te sluiten omdat de club op dat vlak minder kansrijk zou zijn dat de concurrentie uit Amsterdam en Rotterdam.

De beide heren sloegen de plank mis want met de nieuwe deal geeft PSV de criticasters het nakijken. Het bedrag wat de club zal genereren zal vermoedelijk hoger liggen dan het bedrag wat via Energiedirect.nl gegenereerd werd én ligt tevens een miljoen euro of 2 hoger dan het bedrag wat het zogenaamd landelijk bekendere Feyenoord van de nieuwe shirtsponsor zal opstrijken. Een shirtsponsordeal met PSV geeft überhaupt al meer sportieve successen op nationaal en internationaal niveau dan een deal met Feyenoord. Sportief gezien spreekt die club nu eenmaal veel minder aan.

PSV is momenteel in vergaande onderhandelingen met de grootste bedrijven in de regio Zuidoost-Brabant om onder de vlag van Brainport Eindhoven de nieuwe belangrijkste commerciële partner van de club te worden. Onder meer chipmachinefabrikant ASML en metaalconcern VDL zijn betrokken bij de besprekingen over de voorgenomen langjarige en innovatieve deal, die in de eindfase zit.

Verschillende bedrijven komen vanaf volgend seizoen met een nog te openbaren verzamelnaam op het shirt van PSV terecht. Nu staat daar nog de naam van energiedirect.nl, dat naar de achterkant van het shirt zal verdwijnen. Met die deal was jaarlijks maximaal 7 miljoen euro gemoeid. Het nieuwe bedrag is substantieel hoger.
Het plan om meerdere bedrijven op deze manier aan de club te koppelen, dateert al van een jaar geleden. PSV is al langere tijd bezig om de binding met de regio, zoals kennishub Brainport, te versterken.

Menig marketingman zal zeggen dat de aanstaande nieuwe deal uit nood geboren is. Omdat het de club niet gelukt zou zijn één grote nieuwe deal te sluiten met één nieuwe grote partner. Het is immers gemakkelijker 4 partners te vinden die per bedrijf 1,5 miljoen euro op tafel leggen dan één nieuwe partner te vinden die zeven of acht miljoen op tafel legt. Maar de andere kant van de medaille vertelt dat het PSV opnieuw lukt om met innovatief ondernemen de concurrentie bij én voor te blijven (en voorbij te streven wat Feyenoord aangaat) en dus een geniale sponsordeal binnen gaat halen door meerdere partner te binden die gezamenlijk een bedrag van rond de acht miljoen zullen gaan betalen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in