De hele wereld heeft momenteel te maken met een voetballoze periode maar dat betekent niet dat de clubs stil zitten of stil staan.
Dat geldt ook voor PSV. De club is op de achtergrond zeker wel druk bezig met de nabije toekomst. Dat geeft algemeen directeur Toon Gerbrands aan in een podcast van FC Afkicken.
“We zijn nu bezig met de actualiteit van de dag en we hebben nu tijd genoeg om een aantal grotere dossiers, waar je niet helemaal aan toe kwam, op te pakken”, aldus Gerbrands over de huidige periode.
“Iedereen heeft deze liggen. Al gaat het maar over een strategisch plan over de financiën waar je de komende twee, drie jaar op een rijtje wil zitten. Daar kan de financiële man mee dan aan de slag. Iedereen heeft die grote dossiers liggen en die pakken we nu op.”
Ook wordt er in de podcast al vooruit gekeken naar het moment dat er weer gevoetbald gaat worden. Is PSV dan klaar voor de hervatting? “Zijn we er dan klaar voor?”, geeft Gerbrands aan. “Niemand kan bijvoorbeeld nu wedstrijden volgen bij ons, maar de scouting werkt het hele jaar door bij PSV. Daar plukken wij nu de vruchten van, omdat we op dit moment alle zaken voor elkaar hebben. Iedereen moet er nu op een andere manier tegenaan kijken en er klaar voor zijn als er een signaal komt dat we weer mogen spelen.”
Momenteel speelt er bij PSV niet veel qua transfers. “We zijn wel hard aan het nadenken over de selectie, de staf en organisatie van volgend jaar”, zegt de algemeen directeur daarover. “Dat gaat wat ons betreft gewoon door tot we te horen krijgen dat andere partijen niet mee willen werken of er andere dingen gaan spelen. Onze plannen gaan om dat gebied door. Ik heb veel dingen geleerd van een crisis. Het is natuurlijk een heel vervelende situatie, maar het eindigt ook een keer en dat betekent dat je ook daarin visionair vooruit moet kijken.”
Gerbrands ging ook in op de beslissing om het Philips Stadion beschikbaar te stellen aan de gemeente Eindhoven. “Als PSV zijn we een maatschappelijke organisatie, dat roep ik al jaren. We hebben een belangrijke rol in de gemeente Eindhoven en in de hele Brainport-regio. Toen ik de burgemeester aan de lijn had, heb ik gezegd dat er drie dingen waren waarmee wij concreet kunnen helpen”, legt hij uit.
“Dat is allereerst ons marketingapparaat. Wij hebben anderhalf miljoen volgers, dus als we iets kunnen doen op het gebied van publiciteit kunnen wij daarmee helpen. We hebben een aantal veiligheidsmensen die nu niet veel te doen hebben. Als ze die nodig hebben, hoeven ze maar een seintje te geven. Het stadion is op dit moment leeg, dus als er een noodsituatie uitbreekt waarbij ze een aantal vierkante meters extra nodig hebben, is één telefoontje al genoeg”, aldus Gerbrands over de huidige situatie.