Voetbal zwicht voor commercie en commercie zwicht voor voetbal. Toch werken PSV en PUMA succesvol samen en zijn er weinig klachten te horen over het Duitse sportmerk.
Totdat het succesvolle kledingmerk afgelopen zomer een shirt zonder logo wist te presenteren. Voetbal zwicht voor commercie en commercie zwicht voor voetbal. Die laatste conclusie is een interessante te noemen want de gedachten dat juist commercie pas op de plaats maakt voor het voetbal ervaren we steeds minder.
Toch is het in het geval van de samenwerking tussen PSV en PUMA wel degelijk zo. Het succesvolle kledingmerk produceerde afgelopen zomer een serie uitshirts voor verschillende Europese topclubs waarbij het logo ontbrak op het zogenaamde derde shirt, ook wel Europese shirt genoemd. Smakken verschillen maar de genoemde shirts werden dusdanig slecht ontvangen dat PUMA per direct conclusies heeft getrokken. En dus laat men feitelijk de commercie los en keert men terug naar de wens van de fans. Die wens zorgt uiteraard weer voor vraag en aanbod, waardoor de ‘commercie-carrousel’ toch altijd in tact blijft in het moderne voetbal. Niettemin zwichtte PUMA recent wel degelijk voor de wens van de fans.
PSV zal in de toekomst niet vaker in een shirt zonder logo spelen, is de conclusie die getrokken kan worden. PSV heeft dit seizoen het derde shirt van PUMA in de kleur mintgroen opgeleverd gekregen, zonder clublogo, wat veel kritiek opleverde.
“We hebben hier zeker van geleerd. Ik kan nu vast verklappen dat dit niet meer terug gaat komen”, zegt Eli Lejeune, die verantwoordelijk is voor de designs bij PSV, in de Peesjevee-podcast van het Eindhovens Dagblad. “Ze zijn ook niet veel verkocht. Ik zag zelfs een foto waarop één iemand dat shirt aan had en er vervolgens allemaal reacties op die persoon kwamen hoe hij dat shirt had kunnen kopen.”
Lejeune had voor de presentatie hoge verwachtingen van het inmiddels veel besproken tenue. “Toen we het te zien kregen, dachten we al meteen dat dit in potentie een shirt kan worden waar mensen iets van gaan vinden”, zo geeft Lejeune aan. “Maar wij werken echt goed samen met PUMA.
PSV is niet de enige club dit seizoen in een shirt van PUMA zonder logo speelt. “Ook clubs als Manchester City, Borussia Dortmund en AC Milan spelen met dit type shirt. Op dat moment hebben we gezegd dat we het gewoon gingen doen en gingen kijken wat er zou gebeuren. Er gebeurde dus ook wat”, aldus Lejeune.
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: psvinside.nl/psv-logo-zal-te-allen-tijde-weer-terugkeren-op-het-shirt-de-shirts-zijn-ook-niet-veel-verkocht/ […]
… [Trackback]
[…] Find More to that Topic: psvinside.nl/psv-logo-zal-te-allen-tijde-weer-terugkeren-op-het-shirt-de-shirts-zijn-ook-niet-veel-verkocht/ […]