Zo eens per 10 jaar laat de club onderzoeken wat de staat van het aloude maar prachtige Philips Stadion precies is en/of er mogelijkheden zijn tot uitbreiding dan wel tot het bouwen van een nieuw stadion elders.
Deze keer lijkt het wel degelijk een serieuzere aangelegenheid te gaan worden. Inmiddels lijkt PSV daadwerkelijk van plan te zijn uitbreidingsplannen serieus te gaan nemen. Daartoe heeft het zoals bekend het bureau Hypercube ingeschakeld.
Algemeen directeur Marcel Brands heeft in gesprek met Voetbal International reactie gegeven op de berichten dat PSV zou overwegen om te vertrekken uit het Philips Stadion. Brands lijkt het gros van de PSV-aanhang echter meteen gerust te stellen want de bouw van een nieuw Philips Stadion lijkt geenszins een optie te zijn. Het gros van de fans moet er niet aan denken dat PSV gaat vertrekken uit het centrum en het Philips Stadion zal gaan verlaten voor een nieuw te bouwen voetbaltempel elders in of aan de rand van de stad.
“Dat is uit zijn verband getrokken”, nuanceert Brands meteen op de stelling over een nieuw stadion. “We hebben bureau Hypercube gevraagd om voor ons te inventariseren op welke positie PSV nu staat in het voetballandschap”, aldus Brands. “Commercieel doen we het heel goed, mede door het Brainport-concept waar veel toekomst in zit, maar Feyenoord en Ajax hebben wel een groter stadion. Dat scheelt toch vijftienduizend mensen. Aan die pot kunnen wij nog niet komen.”
Brands gaat verder: “Alles is vol hier. Best opmerkelijk, aangezien we in 2018 voor het laatst kampioen zijn geworden. Een nieuw stadion sluiten we niet helemaal uit, maar de kans dat het gebeurt, is één procent. We willen allemaal hier blijven. We spelen hier 110 jaar en de doelpalen staan op dezelfde plek. Weggaan is bijna de ziel uit de club halen. De vraag is vooral wat hier nog kan. Misschien meer dan we denken.
Hoe PSV moet gaan groeien kan de algemeen directeur niet zeggen. “Dat moet je mij niet vragen. Ik kan nog geen schroef in de muur draaien”, zo geeft hij aan. “De oplossing heb ik niet, maar we vinden het wel de moeite waard om te laten uitzoeken welke groei op deze plek mogelijk is”, aldus Marcel Brands over de ambities in relatie tot het Philips Stadion.