Home Nieuws Wordt verrassende uitslag van grootschalig onderzoek het fundament onder uitbreiding Philips Stadion?

Wordt verrassende uitslag van grootschalig onderzoek het fundament onder uitbreiding Philips Stadion?

26273
0

PSV heeft recent een onderzoek laten uitvoeren naar de sociale impact van de club in de regio. De uitslag mag verrassend worden genoemd.

Althans, dat stelt de club zelf vast nadat het de resultaten van het onderzoek onder ogen kreeg. PSV speelt met plannen het Philips Stadion uit te breiden en haalt wellicht enkele positieve aanknopingspunten uit het recent afgeronde onderzoek ten einde de stadionuitbreiding door te zetten. Wel speelt de club met het plan om eerst op De Herdgang het zogenaamde mini-stadion uit te breiden en af te ronden in plaats van het Philips Stadion uit te breiden.

PSV huurde enkele maanden geleden het professionele bureau Hypercube in om te onderzoeken of en hoe het Philips Stadion zou kunnen worden uitgebreid. PSV wil groots denken en sluit niets uit nu de club zich in een zowel financiële als sportieve opwaartse lijn weet te bevinden. Met een kleine tienduizend PSV-fans op de wachtlijst voor een seizoenkaart kan er niets worden uitgesloten met betrekking tot het uitbreiden van het Philips Stadion.

‘We hebben bureau Hypercube gevraagd om voor ons te inventariseren op welke positie PSV nu staat in het voetballandschap. Commercieel doen we het heel goed, mede door het Brainport-concept waar veel toekomst in zit, maar Feyenoord en Ajax hebben wel een groter stadion. Dat scheelt toch vijftienduizend mensen. Aan die pot kunnen wij nog niet komen’, zei Marcel Brands eerder dit seizoen.

‘Alles is vol hier. Best opmerkelijk, aangezien we in 2018 voor het laatst kampioen zijn geworden. Een nieuw stadion sluiten we niet helemaal uit, maar de kans dat het gebeurt, is één procent. We willen allemaal hier blijven. We spelen hier 110 jaar en de doelpalen staan op dezelfde plek. Weggaan is bijna de ziel uit de club halen. De vraag is vooral wat hier nog kan. Misschien meer dan we denken. Twintig jaar geleden zal Real Madrid ook niet hebben nagedacht over de enorme upgrade die ze nu hebben gerealiseerd in Bernabéu’, aldus Marcel Brands enkele maanden geleden over een eventuele uitbreiding van het Philips Stadion.

Het door de club recent geregisseerde onderzoek wees ondermeer uit dat PSV voor ruim één op de vijf mensen in de regio een essentieel onderdeel uitmaakt van het leven. Volgens het Eindhovens Dagblad wilde de directie van PSV de sociale waarde van de club beter in kaart brengen, ‘om de betekenis van de club nog eens goed te kunnen duiden’. Sinds de komst van hoofdsponsor Brainport richt PSV zich nog nadrukkelijker op het invullen van een verbindende rol in de regio richting bedrijven, ondernemers en particulieren. Via partner Markteffect werden 800 willekeurige mensen in de regio Zuidoost-Brabant – goed voor ruim 803.000 inwoners – ondervraagd over de rol die PSV in hun leven speelt.

Van de ondervraagden gaf 22 procent aan dat PSV een essentieel onderdeel uitmaakt van hun leven. Commercieel directeur Frans Janssen vindt dat een mooi resultaat.

“Wie kan daarop bogen? Het lijkt misschien niet zoveel, maar voor meer dan 170.000 mensen in deze regio blijkt PSV dus een belangrijk deel van hun leven. Dat vonden de onderzoekers ook bijzonder veel. In de corona-tijd hebben we even gezien wat het bet betekende toen het betaald voetbal wegviel. Dat was voor velen een verarming van hun sociale leven”, klinkt het,

Andere resultaten spreken ook in het voordeel van PSV. Zo vindt 66 procent dat de club PSV de regionale saamhorigheid versterkt en vindt een ruime meerderheid dat PSV diversiteit stimuleert en een inclusieve samenleving bevordert. “Het voetbal wordt weleens gezien als lastig, maar is voor heel veel mensen een bindmiddel en onmisbaar voor hun sociale contacten. Dat is voor ons een aansporing om op de huidige weg verder te gaan”, aldus Frans Janssen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in