Marcel Brands en PSV ontvingen recent de resultaten van het onderzoek van Hypercube. Het onderzoek maakte veel duidelijk met betrekking tot de toekomst van de club.
Het onderzoeksbureau kreeg van PSV de opdracht te onderzoeken waar de club nu precies staat en hoe de ambities voor de komende jaren zich verhouden tot waar PSV staat in het nationale en internationale voetballandschap. Een wezenlijk onderdeel van het onderzoek van Hypercube bleek het Philips Stadion te zijn. De club zit wel aan haar max gezien de wachtlijst met 10000 belangstellenden voor een seizoenkaart en dus zet de club in op uitbreiding van het Philips Stadion.
In het verleden zijn er vaker onderzoeken geweest naar uitbreiding van het Philips Stadion maar die plannen werden in de regel door de verschillende directieleden in de ijskast gezet. Deze keer lijkt het daar juist niet van te gaan komen want PSV zet in op grootschalige verbouwingen van het Philips Stadion, waarbij een toename van zo’n 25 procent van de stadioncapaciteit de inzet lijkt te gaan worden. De club is druk doende met de bouwkundige rapporten over wat er mogelijk is op en rond de verschillende tribunedelen. Op korte termijn worden de eerste resultaten verwacht waarna er ingezet kan gaan worden op daadwerkelijke verbouwingen van het Philips Stadion.
Toch zet de directie eerst en vooral in op de aanpak van de zogenaamde Noordtribune. Geregeld laten fans weten dat de voorzieningen op de Noordtribune niet meer van deze tijd zijn en dus verbeterd zouden moeten worden. Marcel Brands beaamde al eerder dat die verbouwingen inderdaad nodig zijn. De club start dan ook snel met de aanpassingen aan de Noordtribune, die voor de duidelijkheid nog geen verband houden met de zogenaamde aanstaande grote verbouwingen aan het Philips Stadion. In gesprek met Voetbal International zegt Brands dat nu investeren in de achtergebleven voorzieningen op de Noordtribune wel degelijk gaan lonen, ondanks toekomstige grotere verbouwingen die mogelijk nog wel enkele jaren op zich kunnen laten wachten.
‘Zo gaan we ook nu al investeren in de Noordtribune. Je kunt zeggen: Dat is zonde, want straks met de grote verbouwing moet het weer anders. Dat klopt. Maar ik weet zeker dat we de miljoeneninvestering ook weer terugverdienen nu de mensen daar goede catering hebben, dat het er niet langer koud is en ze niet meer nat worden. Het gevoel dat iedereen ertoe doet en een bijdrage heeft, hebben we gecreëerd’, zegt Brands daags na de festiviteiten na de 25e landstitel in gesprek met Voetbal International.
Brands bevestigde in gesprek met het weekblad nogmaals de plannen die de club nastreeft na de resultaten uit het onderzoek. ‘Ja, een stadion met 45 duizend plaatsen is realistisch. Ik was heel blij dat het Hypercube-onderzoek uitwees dat we dit op onze huidige locatie zouden kunnen realiseren. We hebben een wachtlijst van tienduizend mensen voor een seizoenkaart en die is voorzichtig samengesteld. Want er zullen mensen zijn die meer dan één kaart willen’.
Op de vraag waar en hoe de uitbreiding dan precies vorm gegeven moet gaan worden, bleef Brands het antwoord schuldig in gesprek met het weekblad. ‘Ik ben geen bouwkundige en de plannen moeten nog worden uitgewerkt. Maar op de Noord- Oost- en Westtribune kunnen we uitbreiden. Of we alle investeringen kunnen terugverdienen, moet ook worden berekend. Duidelijk is wél dat we commercieel weer kunnen groeien door de verbouwing. We hebben echt groeipotentie, wijst ook het Hypercube-onderzoek uit en ook van de gemeente horen we enthousiaste geluiden. Het Philips Stadion speelt een belangrijke rol in de gebiedsontwikkeling in het centrum van Eindhoven. Maar de volgende stap is nu dat uitgebreide analyses van de experts worden gemaakt’, aldus Marcel Brands.