Het shirt van PSV wordt steeds meer waard. De club weet de afgelopen jaren miljoenen euro’s meer uit de commercie te halen dan ooit tevoren.
In een periode van soms sportieve tegenspoed mag het extra bijzonder worden genoemd dat de club op het vlak van commercie de afgelopen seizoen na de laatste landstitel in 2018, zoveel groei wist te realiseren. Terecht dient de hoofdverantwoordelijke daarvoor de complimenten toebedeeld te krijgen. Commercieel directeur Frans Jansen speelt een grote rol in de groei die PSV weet door te maken.
Het PSV-shit werd de komende jaren al meer waard, mede door het veranderende voetballandschap, maar komend seizoen wordt er nog een schepje bovenop gedaan. PSV gaat spelen met TOTO op de rechtermouw en op de linkermouw zal voor het eerst 50+ Mobiel prijken. Dat levert de club de nodige miljoenen op. PSV lijkt daarmee de opbrengsten die Feyenoord en Ajax met het short genereren voorbij te streven.
PSV gaat meer dan ooit met het shirt verdienen. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. Volgens de regionale krant maakt PSV in de loop van woensdagmorgen de nieuwe ‘mouwsponsor’ bekend. Dat betekent dat er vier sponsornamen, exclusief kledingsponsor Puma, op het shirt zullen prijken. Naar verluidt levert de deal met de nieuwe ‘mouwsponsor’ PSV één miljoen per jaar op, waardoor het geheel richting de 12 miljoen euro per seizoen zal gaan uitkomen. Daarmee blijft het Feyenoord en Ajax voor.
De andere shirtsponsors van PSV betalen de club volgens het Eindhovens Dagblad meer dan één miljoen per jaar. In totaal zal het shirt van PSV daardoor rond de 12 miljoen euro per jaar waard zijn. Hoofdpartner Brainport Eindhoven betaalt naar schatting acht miljoen per jaar. Het Eindhovense GoodHabitz vertrekt naar verwachting ongeveer anderhalf miljoen euro voor de plek op de rug. TOTO komt daar nét iets boven voor de plek op de rechtermouw. Dat bedrag ligt hoger door ’tal van afgeleide deals’, schrijft de regionale krant.
In totaal is het shirt van PSV zo’n twaalf miljoen euro waard, meldt het Eindhovens Dagblad. Dat brengt de totale inkomsten uit sponsoractiviteiten op om en nabij de veertig miljoen euro. Feyenoord maakte vorige week nog bekend MediaMarkt te hebben gestrikt als nieuwe hoofdsponsor voor drie jaar. Die deal zou in totaal meer dan twintig miljoen behelzen over drie lopende seizoen.
Ajax speelt al jaren met Ziggo op de borst. Bij goede prestaties krijgen de Amsterdammers drie miljoen bovenop de vaste negen miljoen. De Amsterdamse club, waar inmiddels het sluiten van leningen om de exploitatie in tact te houden, de normaalste zaak van de wereld is geworden, genereert al enkele jaren geen extra gelden meer uit het shirt omwille van de slechte prestaties.
Het Eindhovense bedrijf 50+ Mobiel komt dus op de linkermouw van het PSV-shirt. De oprichter is overigens al jaren als sponsor verbonden aan PSV. Contracten met Brainport Eindhoven, GoodHabitz en TOTO lopen daarnaast door.
— Rik Elfrink (@RikElfrink) April 10, 2024