PSV sloot een bijzonder goed kalenderjaar 2023 af met een overwinning in Alkmaar, die aan duidelijkheid niets te wensen over liet.
Algemeen directeur Marcel Brands kan in zijn tweede volledige jaar met een positief gevoel terugkijken naar de sportieve prestaties van de club maar zag dat er naast het veld veel aan de hand was. PSV kreeg te maken met twee sterfgevallen in de personen van Thijs Slegers en Wim van der Leegte. Het opstappen van Ruud van Nistelrooij bracht daarnaast een nieuwe schokgolf door de club.
Marcel Brands kreeg ook te maken met het opstappen van John de Jong en zag de organisatie als geheel vanuit 2028 groeien met 100 medewerker. PSV heeft inmiddels 350 mensen binnen de club werken, waar er dat bij het vertrek van Brands in 2018 nog 250 waren. Afgelopen week ging Marcel Brands het gesprek aan met Voetbal International en gaf openheid van zaken over de financiën en de plannen tot het eventueel uitbreiden van het Philips Stadion.
Brands sprak ook een aantal andere opvallende zaken uit. Zo bleek de Champions League-voorronde wedstrijd tegen AS Monaco van levensbelang te zijn voor de financiële positie van de club. Er bleken toch wat gaten gevuld te moeten worden, laat Brands weten tegenover het weekblad.
‘Vorig jaar zat er tot op het laatst spanning op, omdat iedereen wist dat we nog een transfer moesten doen om financieel iets op te lossen. Dat was voor mij geen verrassing trouwens. Ik wist waar ik aan begon’, zegt de directeur over de transfers van Cody Gakpo en Noni Madueke, die in de winter vertrokken.
‘Ik heb een eerdere periode gehad hier… Die was pas zorgelijk. Toen was er sprake van een direct gevaar, nu ging het om tijdig bijsturen. We konden niet nog een knauw krijgen. We wilden niet dat PSV als ongezond betiteld zou worden in het financiële beoordelingssysteem van de KNVB. Daar zaten we dichtbij. Dat hebben we in één jaar gelukkig op kunnen lossen. Spannend was het wel. Vlak na mijn komst wonnen we de derde voorronde van de Champions League tegen AS Monaco. Dat was keihard nodig, want daardoor waren we verzekerd van de play-off-bonus van vijf miljoen. Die wedstrijd heeft mij meer grijze haren bezorgd dan de vijf jaar ervoor’, aldus Marcel Brands, die de financiële positie van de club in 2023 drastisch zag verbeteren.