Memphis Depay blijft de tongen los maken en discussies op gang brengen. De haarband, een ieder heeft er een mening over maar het gros vindt wel dat het tijd wordt dat Memphis Depay gaat presteren en scoren voor Oranje.
Want dat blijft tot op heden nog wel uit en dus klinkt er kritiek door aan het adres van de aanvaller. Is het de roem, de aandacht of is het meer een marketingstunt? Memphis is van alle markten thuis. Waar grote bedrijven al een jaar voor een sportevenement proberen te bedenken waarmee ze extra klandizie kunnen trekken, geeft Memphis Depay de marketeers nu het nakijken. De zweetband die de Oranjespits draagt in de aanloop naar het EK is een regelrechte hit.
“Het is briljant bedacht van Memphis”, zegt sportmarketeer Chris Woerts. “Hiermee heeft hij alle andere EK-acties in de schaduw gezet.” Het helpt volgens Woerts wel mee dat Memphis na het afhaken van Frenkie de Jong nu de enige echte vedette van het Nederlands elftal is. “Alle ogen zijn sowieso al op hem gericht.”
Merkendeskundige Paul Moers vindt de actie hilarisch. “Jumbo, Albert Heijn, Lidl en ALDI zijn grote merken. Maar Memphis is een gigantisch merk, een icoon die enorm veel emotie oproept bij mensen. Daar kan geen campagne tegenop.” Valentijn Driessen vindt voornamelijk dat Memphis moet gaan presteren. De Telegraaf-analist denkt dat het Memphis vooral om aandacht te doen is en daar baalt Driessen dan ook van.
Qua scoren doet de haarbandhype van Memphis denken aan hits als de Wuppies van Albert Heijn en het jurkje van Bavaria. Die brouwer is er nu ook als de kippen bij om in te haken op de haarband. Het bedrijf plaatste een zogenoemde teaser op Instagram. “Terwijl er in de media hoofdzakelijk over de zweetband van Memphis werd gesproken, is dit een inkoppertje voor ons: wij worden ‘Hoofd-Sponsor’ van de twaalfde man”, laat een woordvoerder weten.
Bavaria laat in allerijl honderden zweetbanden maken, uiteraard met de eigen naam erop. Via sociale media kunnen volgers een foto uploaden zodat ze de hoofdband digitaal kunnen uitproberen. Die kunnen ze dan vervolgens ook winnen.
‘Zweetbanden zullen als warme broodjes over toonbank gaan’
Volgens Moers is het vaker zo dat sterren iets in gang zetten. “Als zij iets doen of dragen, willen mensen dat nadoen. Mick Jagger van de Rolling Stones kwam ooit eens met een walkman het podium op. De dag erna rende iedereen naar de winkels om ook zo’n apparaat aan te schaffen. Mensen willen zich met zo’n beroemdheid vereenzelvigen.”
Sportconsultant Woerts legt uit dat je deze hype niet kunt vergelijken met uitgekiende marketingcampagnes rond het EK die door bedrijven zijn bedacht. “Daar zit heel veel voorbereidingstijd in. Alle producten moeten ook goedgekeurd worden, aan veiligheidseisen voldoen et cetera.” Bovendien moeten de bijbehorende gadgets of voetbalplaatjes geproduceerd worden. “Dat doe je allemaal niet op een namiddag.”
Voor Woerts is Memphis de marketeer van het jaar. “Dit had niemand kunnen bedenken.” Vooral sportzaken zullen heel blij met hem zijn. “Die hebben die zweetbanden altijd liggen, maar verkopen ze amper. Nu zullen ze als warme broodjes over de toonbank gaan.” De sportmarketeer en Vandaag Inside-deskundige wijst er wel op dat het ook weer snel voorbij kan zijn met de deze hype. “Zodra we uit het toernooi liggen, is het over. Dan verschuift de focus sowieso direct naar de Olympische Spelen”, aldus Woerst, die er vergeet bij te vermelden dat de scoringsdrift van de hoofdpersoon in kwestie wel aan mag gaan vangen.